OSTEOPATIA

Osteopaatin hoitoon hakeudutaan usein selän, niskan ja hartioiden kiputilojen vuoksi.

Osteopatia on manuaalisesti eli käsin tehtävä hoitomuoto, jonka tarkoituksena on hoitaa ja ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaatin työssä korostuu vahvasti anatomian ja fysiologian tuntemus. Hoidossa asiakas huomioidaan aina kokonaisuutena. Osteopaatti on nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö.

KÄYTÄNNÖSSÄ

Mitä hoidossa tapahtuu? Kauanko hoito kestää?

Ensimmäinen hoitokerta sisältää kattavan haastattelun, tutkimuksia ja testejä sekä oireenmukaista hoitoa. Tähän kaikkeen varataan aikaa noin tunti.

Osteopatiassa käytetään erilaisia hoitotekniikoita, joita ovat muun muassa manipulatiiviset tekniikat, nivelartikulaatiot sekä pehmytkudostekniikat. Mahdollisilla jatkokäynneillä keskitytään oireenmukaiseen hoitoon.

YLEISIÄ ESIMERKKEJÄ

Alla on mainittu yleisimpiä ongelmia joiden vuoksi osteopaatille hakeudutaan

PÄÄNSÄRKY

Päänsäryn taustalta voi löytyä esimerkiksi jännityspäänsärkyä tai migreeniä. Hampaiden narskutteluun sekä purentaongelmiin liittyy usein myös päänsärkyä. Näihin apua löytyy myös osteopatiasta.

OLKAPÄÄKIPU

Olkapääkipu on yleisimpiä syitä minkä johdosta hankkidutaan osteopaatin hoitoon. Kipu voi olla seurausta kulumasta, rasituksesta, kiertäjäkalvosinoireyhtymästä tai jäätyneestä olkapäästä.

NISKAKIPU

Niska- ja hartiaseudun kivut ja -jännitykset ovat yleisiä ongelmia työikäisillä. Jännitysniska (tension neck) voi hartiakivun lisäksi aiheuttaa myös huimausta ja päänsärkyä. Hartiavaivoihin liittyy myös usein yläraajaoireita kuten käsien puutumista.

ALASELKÄKIPU

Alaselkäkipua joka tunnetaan myös noidannuolena on varsin yleinen kiputila meille kaikille. Kipu paikantuu yleensä selkään, oireina voi olla on myös säteilykipua pakaraan tai alaraajaan. Välilevyn pullistuma on yleisimmimpiä pitkittyneen alaselkäkivun aiheuttajista.

Copyright by Osteopaatille.fi 2019. All rights reserved.